top of page

Fase 3: Kiezen

 

Zelf kiezen draagt bij tot een grotere betrokkenheid, tot een verhoogd welbevinden, tot een grotere interesse van elk kind.

We vinden het belangrijk dat kinderen zelf aangeven wat ze willen weten en kennen. Bovendien krijgen ze inspraak over de manier waarop ze deze kennis en vaardigheden kunnen bereiken.

Daarnaast respecteren wij de ontwikkelingsdoelen en de eindtermen: elk kind moet op een bepaalde leeftijd beschikken over een pakket van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes. Dit pakket wordt door de Vlaamse regering vastgelegd. De leerplannen van het GO! zijn daarbij onze toetssteen. 

Op onze school streeft het team hierbij naar een evenwicht: de kinderen krijgen de kans zelf hun leerstof te bepalen, maar tegelijkertijd zorgt het team ervoor dat alle kinderen de vereiste bekwaamheden verwerven.

De kinderen leren o.a. zelf keuzes maken uit een gevarieerd hoekenaanbod en kunnen zelf projecten voorstellen. We bieden hierbij verschillende activiteiten en werkvormen aan zodat een kind ervaart waar het zich wel of niet goed bij voelt. Wat niet wil zeggen dat een kind altijd kan ontsnappen aan wat hij of zij niet leuk vindt, het is ook de bedoeling dat hij of zij er de noodzaak van leert inzien. We laten de kinderen zelf initiatief nemen en ervaringen opdoen. Moet- en mag taken kunnen helpen bij het maken van keuzes.  Het is belangrijk dat de kinderen zich altijd even hard inzetten. We stimuleren de groeimindset waarbij fouten maken mag omdat dit leermomenten zijn. We leren kinderen oefenen en doorzetten.


De begeleider zorgt er voor dat de verantwoordelijkheden die het kind neemt in groepswerk of ander werk, afgestemd zijn op de mogelijkheden van het kind, zodat het ook succes kan ervaren. Deze mogelijkheden worden samen met het kind besproken zodat het leert om verantwoordelijkheid te dragen over een eigen keuze van werk en daden en zichzelf leert in te schatten. De kinderen leren hier ook verwoorden waarom ze die bepaalde keuze gemaakt hebben.  

De kinderen kiezen in hun leefgroep een project dat aansluit bij hun leefwereld en werken dit uit gedurende 2 à 3 weken.

 

Elk project moet wel voldoen aan bepaalde eisen:
- we moeten er allemaal aan kunnen deelnemen;
- we moeten het zelf kunnen doen;
- we moeten er iets uit kunnen leren;

- het moet haalbaar zijn;

- het moet nieuw en uitdagend zijn;

- het moet realiseerbaar zijn binnen een bepaalde tijd

- de titel van het project moet een vraag zijn;
- het moet een duidelijk eindproduct (een tentoonstelling, een muzische activiteit, een plakboek,…) hebben.

 

De kinderen bepalen zelf wat ze willen weten (hoofd), wat ze willen doen (handen) en hoe ze willen zijn (hart) tijdens en na het project. De begeleider voegt relevante doelen toe, ook uitgaand van de leerplannen.

Bij de uitwerking van het project zijn de ideeën en hulp van de ouders zeer belangrijk

 

Onze kinderen krijgen naast project- en hoekenwerk ook gewoon les. Wij gebruiken de term instructietijd waar de leerlingen in groep of individueel uitleg krijgen over leerstof. Nadien kunnen de leerlingen zelf aan de slag tijdens de zelfstandige werktijd om zo de leerstof onder de knie krijgen. Dat kan ook tijdens het hoekenwerk, waar alle vakken verder uitgediept worden.

Het plannen van de zelfstandige werktijd gebeurt via contractwerk waarbij kinderen groeien naar meer verantwoordelijkheid en zelfsturing.  

Vanaf de tweede leefgroep krijgen onze kinderen ook huiswerk. Onder ‘huiswerk’ verstaan wij elke taak die een kind na schooltijd moet uitvoeren in opdracht van de begeleider.

Huiswerk dient voor ons zinvol te zijn. Het huiswerk krijgt een plaats in het onderwijsleerproces. De begeleider komt erop terug, geeft feedback, peilt naar de ervaringen van de leerlingen, gebruikt de meegebrachte info,…

Leerlingen brengen al een hele tijd door op school, waar men behoorlijk wat van hen verwacht. Na schooltijd hebben kinderen recht op vrije tijd, ontspanning en beweging. De begeleider houdt hier rekening mee en beperkt de tijdsinvestering in huiswerk die hij vraagt van zijn leerlingen.

Begeleiders streven tevens naar boeiende, aantrekkelijke taken op maat, die van elk kind een gelijkwaardige inspanning vragen.

Huiswerk op onze leefschool bestaat in 3 vormen: kringvoorbereiding, automatisatie, studeren. We opteren voor een opbouw, zowel inhoudelijk als in hoeveelheid, doorheen de lagere school.

bottom of page