top of page

Fase 4: Ordenen, begrijpen en leren door ervaren

In ons onderwijs staat het ervaringsgericht leren centraal, de kinderen ‘doen’, ze voeren uit.

Wat zelf gezocht, ervaren, beleefd en begrepen wordt zal beter blijven hangen. Lesgeven aan kinderen zien we ook ruimer dan leerstof doorgeven. Voor ons is lesgeven kinderen begeleiden in hun groeiproces. Vandaar dat de leerkrachten “begeleiders” genoemd worden.

Het werken met projecten is één van de belangrijkste uitgangspunten van onze leefschool. Door samen het project op te bouwen en uit te werken geven we kinderen de kans om kennis op te doen, om vaardigheden en technieken te ontwikkelen. 
 

De kinderen van een leefgroep kiezen samen een project dat aansluit bij hun leefwereld. Ze bespreken wat ze willen leren en plannen zelf hun werk (eventueel nog met de hulp van een begeleider). Ze gaan informatie en materiaal zoeken, uitwisselen en actief verwerken. Ouders springen bij, deskundigen worden uitgenodigd, er zijn uitstappen en bezoeken.   

We proberen de kinderen te stimuleren tot creatieve oplossingen, zelf experimenteren en zelfredzaamheid, zodat er niet op elk moment in het proces controle nodig is. Toch lassen we op tijd synthesemomenten in zodat de kinderen het geheel niet uit het oog verliezen. De begeleiders koppelen ook passende leerstof aan het project.

Het eindproduct (vb. een boek, een knutselwerk, een tentoonstelling, een film...) wordt regelmatig aan de buitenwereld (vaak de andere groepen) getoond.

Op het moment dat er geen project loopt, bieden de begeleiders leerstof aan via gerichte activiteiten en hoekenwerk.

Van in de kleuterklas (2de en 3de kleuter) werken we met vrije teksten. Kinderen tekenen en schrijven wat er op hun hart  ligt of in hun fantasie leeft. De resultaten worden getoond, voorgelezen en verwerkt. Het werkt motiverend. De kinderen ervaren dat het de moeite loont iets te schrijven, dat het niet een aparte techniek is die je op school leert. Ze leren schrijven om voor zichzelf dingen vast te leggen of om aan anderen iets te vertellen.

Actief leren krijgt ook tijdens de instructietijd en zelfstandige werktijd een belangrijke plaats. Dit wil zeggen dat de kinderen zo weinig mogelijk leerstof in de vorm van kant en klare oplossingen krijgen, maar dat we hen zoveel mogelijk betrekken en begeleiden in de zoektocht naar oplossingen en inzichten. Sommige kinderen doen aan zelfinstructie, andere kinderen krijgen uitbreidingsopdrachten of hebben verdieping van de te verwerven leerstof nodig. We streven bij elk kind naar een maximale leerwinst.

bottom of page